لماذا هذه المدونة؟

هي خواطر ومتابعات لأحوال الدين البهائي والبهائيين المصريين من وجهة نظري كشاب بهائي مصري في أوائل الثلاثينات من عمره. لا أسعى هنا لمناقشة اذا كان الدين البهائي حق أم لا. هدفي فقط مناقشة ما يحدث الآن بخصوص البهائية في مصر.

بالتأكيد تمثل الآراء هنا وجهة نظري الشخصية ولا تمثل البهائيين في مصر ككل.

Advertisements

91 comments on “لماذا هذه المدونة؟

  1. islam mohsen كتب:

    الأخ العزيز : ـ صاحب هذة المدونة ، أحييك لشجاعتك وصمودك ، وتمسكك يدينك ، انا شاب مسلم وراثياً ، آى لست مسلم على إقتناع ، وأود أن أعرف عن كل الأديان ، وطبعاً منها الدين البهائي ، لأنى سمعت عنه كثيراً ، ولكنى أود أت اتعرف عليه من قرب ، فإذا لم يكن عندك مانع ان نتعرف ونتصاحب ونتناقش ، أنا ساعطيك نمرة تليفونى ومتظرى منك تليفون واسمى وايميلى أنت عارفه طبعاً
    (تم تعديل التعليق من قبلي لحذف رقم تليفونك – بهائي مصري)

  2. Ahmed Essam كتب:

    بص يا كابتن أسلام

    أعرف دينك كويس, قبل ما تدور فى الدينات الأخر

    أنت كده عملت زي القرع بتمد لبره :D:D

  3. Mo7a كتب:

    يا اسلام انت كده منافق و ان شاء الله مصيرك جهنم

  4. Yasser كتب:

    Dear Brother
    I am so much interested in meeting you.
    I work in Interfaith Dialogue and Human Rights in an international level that includes Egypt as well.
    I really would like to meet you on a personal level to listen to you and know how I may support you.
    Please contact me via e mail to set a date, Don’t worry, I will Never Hurt you, I promise.

  5. أشرف حلمي كتب:

    أخي الحبيب:
    الله أبهى. أخبارك ايه؟ أتمنى لك التوفيق وأشجعك على شجاعتك وإقدامك. الحقيقة أنا نفسي أعرف أنت مين وأتعرف عليك أكثر. أنا أسمي أشرف حلمي مش عارف تعرفني ولا لأ. أنا عايش في عمان حاليا و كنت أتمنى أشترك في الأحداث الموجوده حاليا حتى ولو أني مش في مصر. في إنتظار ردك والإيميل بتاعي ************ وتليفوني ************ شكراً جزيلاً.

    أخوك أشرف

    • mohamd كتب:

      حزب الحرية

      نبعت الحضارة الحديثة من العلم والفكر المنطقى بعد أن تغلبت على المقاومة التى واجهتها من أباطرة عهود الظلام، الرافضين للتجديد والتحديث وحرية الفكر والرأي الحر. لقد أن الأوان لتشكيل ثقافة الشعب المصري لتتواكب مع شمس الحرية والديمقراطية.
      الفكر التقدمي الحضاري يأتي نتاج إعمال العقل فى مناخ من الحرية بعيداً عن الحظر والمنع والمصادرة. إذا كانت المنظومة البشرية وُجدت فى بادئ الأمر فى شكلها الفطري فإن الإنسان قد وضع قيم لتحسين الصالح منها والبعد عن الطالح، ثم بدأ علم الأخلاق والقيم فى الظهور ووضع مبادئ يسير عليها الإنسان وقيم ليتبعها ومعايير يقيس بها.
      لقد تحرر العقل فى العصر الحديث من أفكاره العتيقة، ورأي المفكرون المحدثون أنه من الممكن الوصول للواجبات الملزمة بواسطة النور الطبيعي للعقل وليس الصادر من الغيبيات. لقد آن الأوان أن يتحلي الإنسان المصري “بنسق قيم” أخلاقية نافعة ومفيدة لجميع أفراد المجتمع دون التفرقة فى العقيدة الدينية أو الأيدلوجية أو العرقية أو غيرها من الإختلافات. يجب أن تتسيد قيم التسامح بين الفئات المختلفة للشعب، وأن تسود العدالة والمساواة وقيم الإنجاز والشفافية والمصداقية والإعتدال والمحبة والإيثار وتعظيم الضمير الإنسانى وتفعيل حقوق الإنسان والنظام والحد من تلوث البيئة وغيرها من القيم الأخلاقية الأخري التى تأتي نتاج حرية الفرد التى لا تضر أو تؤذي الأخر والديقراطية التى لا تبخس حق الأقلية.
      الحرية كما عرفها جون ستيوارت مل: “الإنسان غير مسئول امام المجتع عن شيئ من تصرفاته إلا ما كان منها ذا مساس بالغير”. إذا أتي الفرد عملاً ضاراً بالغير استحق العقاب والجزاء بحكم القانون الذي اتفق عليه الشعب.
      ما الذي يضر الإنسان بعقيدة الأخر المختلفة عن عقيدته إذا كانت هذه العقيدة لا تضره أو تؤذيه. الخوف من استبداد الأكثرية أو استبداد فئة ضد فئة أخري. إذا كان من الواجب حماية الفرد من الحاكم فإنه من الواجب أيضا حماية الفرد من استبداد فئة أو فئات أخري تكون لها الأغلبية لإرغام المعارضين بالعقوبات الجنائية أو الحرمان من التمتع بمزايا باقي الأفراد لإجباره على مسايرة الأغلبية، يحذو بحوزهم ويتطبع بطبعهم ويعتنق أفكارهم ويسير على هداهم ومبادئهم. اخماد الرأي الأخر هو مصادرة الحرية وحرمانهم من حقوقهم.
      لو أراد الله أن يجعل اجتماع البشر كلهم على رأي واحد وعقيدة واحدة لفعل.
      تتخلص أهداف “حزب الحرية” المامول فى النقاط التالية:
      • القضاء على تخلف النظم السياسية والاجتماعية والثقافية والإدارية والاقتصادية بما يسمح بالتعددية وحرية الفكر والعقيدة والقضاء على الفساد والنفاق والرياء.
      • مكافحة المرض والفقر والفروق المجتمعية الكبيرة بين الأفراد لتفادي الأحقاد والثورات والاحتجاجات.
      • التطبيق العادل والشامل للقيم الاخلاقية والقوانين بما يحقق الحرية والعدالة والمساواة.
      • الحد من أسلوب القوة والعنف مع نشر أسلوب الحوار والمجادلة السلمية.
      • الحفاظ على البيئة والحد من التلوث بجميع أشكاله وأنواعه.
      • التخطيط العلمي والمنهجي للمستقبل للوصول لمجتمع الرفاهية.
      • تفعيل وتأكيد الذات الفردية مع الاحتفاظ بحق المجتمع ككل فى جميع نواحي الحياة من خلال التفاعل والتناغم الإيجابي بين الفرد والمجتمع لتعم السعادة على الجميع.
      الى الاقليات التى تؤمن بحرية الفكر والعقيدة اتحدوا وتواصلوا
      الدكتور: محمد الجزار
      Melh_gazzar@hotmail.com

  6. (تم تعديل التعليق لحذف الشتائم)
    بس هو سؤال واحد مافيش غيرة – أية هية معجزة نبي البهائية ، معلوم أنة لكل رسول معجزة بس اللي عاوز أعرفة أية هية معجزة رسول البهائية وهل هو نبي أم رسول يعني يا ولاد ***** أنتو خلاص مافيش عنكم مخ للتفكير هانلاقيها منك ولا من اليهود والنصارى الله ينتقم منكم
    مصري مسلم

  7. يا أستاذ أحمد موسى لا داعي أبدا لاستخدام مثل هذه الألفاظ. خصوصا لو كان الموضوع يتعلق بالدين.

    يعني لو جبت لحضرتك معجزة هتقتنع؟ المعجزات ملزمة لمن عاصرها وليست وسيلة أبدا للإيمان بصحة الشيئ. وانت بذلك تضع نفسك في نفس موقف الكفار في الماضي الذين تحدوا الرسالات الالهية وطلبوا الاثبات بالمعجزات. ومع انهم حتى رأوها بأعينهم لم يؤمنوا كلهم. بعضهم استمر على الرفض وقال هذا سحر. هل تقول لي انك لازلت تفكر بنفس الطريقة التي كانت تفكر بها البشرية منذ 1500 سنة وتطلب معجزات كشرط للاقتناع؟ ومع ذلك يوجد معجزات بالفعل في تارخ الدين البهائي.

    عموما لو مش عارف تلاقيها من البهائيين ولا اليهود ولا النصارى ممكن تعيش في دنيا لوحدك مفيهاش غيرك لأن الطبيعي في عالمنا وجود من هو مختلف عنك ويجب ان تتعايش مع ذلك وتتقبله أو تبحث عن عالم آخر تعيش فيه!

  8. moka كتب:

    بلزززززززززززززززززززززززززز انا فعلا تايهه وقربت ابقى ملحده بلززززززززز كالمني عن البهائيه يمكن الاقي نفسي فيها بلززززززززززززززززززززززززززززززززززز

  9. مسلم وأعلم أنى على حق كتب:

    الأخ المسلم أسلام محسن أتقى الله فى نفسك ويجب عليك أن تعلم علم اليقين أنك على دين الحق والغريب فى الأمر أن أنت أسمك أسلام أدعو الله أن يهدينى ويهديك ويهدى جميع البشر والسلام على من أتبع الهدى

  10. مسلم وأعلم أنى على حق كتب:

    الأخت موكا أولا أنت لم تذكرى ديانتك ومع هذافهذالايهم وأذا كنت تبحثين حقا عن الدين الحق فأن الأسلام هودين الحق وعليك أن تتحصنى به أذا كنت تريدين حقا الهروب من شبح الألحاد وأدعو الله أن يوفقك ألى طريق الحق ويبعنا جميعا عن طريق الكفروالألحاد والسلام على من أتبع الهدى

  11. moka كتب:

    ezayak ya baha2y masry ana kont 3wza a3raf mfesh tfser llktob plzzz mastanaya el rad

  12. عمرو كتب:

    بص انت عندك حق تبقى بهائي
    يمكن لان بيتك بهائي
    فانت بقيت بهائي
    و يمكن لانها ديانه اقتنعت بيها
    بس يتهيالي ان السبب في كده مش انت
    السبب في كده المجتمع الاسلامي الضعيف
    اللي ترك سنه نبيه محمد صلى الله عليه وسلم ومشي ورا سنن ضعيفة
    ويمكن لان العالم كله دلوقتي ضد الاسلام فانت بقيت كده
    ويمكن لان الاقليه الظاهرة من المسلمين المخربين زي القاعده و الزفته و القرف
    اللي هما السبب في كل التيار اللي ضد الاسلام دلوقتي ممكن يكونوا فعلا كرهوك في الاسلام
    بس احب اقولك ان الاسلام فعلا فعل مش كلمة
    ومش كل من طول دقنه مسلم
    ومش كل من طلعتله زبيبه صلاة شيخ
    وبالتالي ممكن تكون النماذج اللي اتعاملت معاها من النوعيه الطين دي وده برده اللي حببك في البهائية
    بس لازم تعرف حضرتك و البهائية في مصر
    ان ربنا سبحانه وتعالى ما انزلش غير اليهوديه و المسيحيه و الاسلام
    ودي الديانات اللي ممكن الواحد يتعايش معاهم
    اما اي حاجة غير كده
    ده ابتكار او تقدر تقول تغيير او اي حاجة غير انها دين ( مع احترامي لكينونتك )
    بس في الاخر المصري مش حيعرف يتعايش غير مع ديانات ربنا السماويه

    ياريت اشوف رايي معروض
    وياريت ما تفتكرنيش جامد او متخلف زي فكرتك عن المسلمين .
    لان فكرتك دي منقوصه .

    • Hank كتب:

      Techniquement le kali yuga s'est terminé le 31 decembre 2000.Nous sommes actuelement dans une étape ini©tmÃediarre appellé fin des temps ou temps de la révélation, aprés il y aura l'âge d'or.Je posterais un sujet dés que j'aurais trouvé des références sérieuses.

  13. أستاذ عمرو. أولا أحييك. ثانيا انا لست بهائيا بسبب أنني اكره الاسلام. لماذا تفكر بهذه الطريقة؟ وأنا أعلم مثلك تماما ان الاسلام ليس هو المظاهر الكاذبة التي نراها حولنا لناس تدعي التدين وليس هو الارهاب وسفك دماء الأبرياء. لا تقلق من ذلك فالبهائية علمتني ان كل الأديان من عند الله وأنها كلها نزلت للمحبة والسلام وما خلاف ذلك فهو من تخريب البشر لرسالة الله.

    كنت احب أن أسألك بمناسبة ذكر موضوع الثلاث ديانات. أين ذكر هذا الموضوع في القرآن أو الأحاديث؟ لأنني بصراحة حاولت أجد مصدر لهذه الفكرة في الاسلام ولم أجد. بل وجدت ما هو عكس ذلك. وجدت مثلا الآية 78 من سورة غافر “ولقد أرسلنا رسلا من قبلك منهم من قصصنا عليك ومنهم من لم نقصص عليك…” أي ان الله أرسل العديد من الرسل الذين لم يذكرهم في القرآن. فكيف نقول نحن الآن ان الديانات فقط ثلاث مع ان الله نفسه يقول انه ارسل أكثر من ذلك؟ سيبك من البهائية على الأقل الآن في هذا السؤال. لماذا لا تكون البوذية مثلا احد هذه الديانات التي انزلها الله ولم يذكرها لسيدنا محمد (ص)؟

    عزيزي عمرو. العالم فيه العديد من الديانات. والحكم على الديانات بأنها الهية أو فكر انساني مسألة ايمانية بحته ليس لأحد سلطان عليها. وليس لأحد ان يقرر ما هو الفكر الانساني وما هو التنزيل الالهي. لأن الله باختصار “لم يقصص” عن كل الرسالات التي ارسلها فنحن لا نملك المعيار.

    واذا كان الوضع حاليا في مصر بهذا السوء حيث ظل رجال الدين يكررون فكرة “الديانات السماوية الثلاث” حتى اعتقد الناس انها من صميم الدين فلتقم انت وانا وكل من في قلبهم ايمان صحيح ومستنير بتغيير هذه الفكرة للناس لكي نستطيع جميعا التعايش معا على اختلاف معتقداتنا.

  14. انسانة عرفت طريق النور كتب:

    الاخ الفاضل عمرو
    قرات ما كتبته واعتقد ان شادي قد رد عليك بمنتهى الاخلاص فاننا نؤمن تماما بسيدنا ومحمد وسيدنا المسيح وغيرهم من الرسل وجميع ما ذكر في الانجيل والتوراة والقران الكريم لانهم جميعا تنزيل من رب العالمين وان انكار اي واحد منهم هو انكار للذات الالهية والعياذ بالله وهذا ما اكده حضرة بهاء الله ولقد اكد ايضا ان كل رسول يأتي للبشر يؤكد على احقية ما قبله من الرسل ويبشر بالرسول الاتي من بعده

    • مسلمه ولله الحمد كتب:

      الي الانسانه التي تقول انها عرفت طريق النور حضرتك بتقولي ان ديانتك بتقول انك تؤمني بكل الكتب السماوية والي فيها طيب مقرتيش ان سيدنا محمد هو اخر الانبياء والمرسلين وكل من يدعي الرساله من بعده هو كاذب ومنافق ولا انتوا بتئمنوا بس بالي بيجي علي هواكم قال الله تعالى : ( مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا )سورة الأحزاب – سورة 33 – آية 40
      انا لله وانا اليه راجعون وارجوا ان اكون شهيد اني بلغتكم حتي ابرئ نفسي من ذنوبكم يو م لا ظل الاظله

  15. انسانة عرفت طريق النور كتب:

    قصة اعجبتني

    كانت مجموعة من الناس تجلس في غرفة بها مصباح شديد الانارة والنور يملأ المكان وكان الناس يشعرون بقوة الضوء وكذلك ما يبعثه من حرارة ثم قام احدهم ورسم فراشة على زجاج المصباح فبدى شكل الفراشة من خلال المصباح جميل وقام الاخر ورسم عصفور وقام ثالث ورابع حتى امتلأ زجاج المصباح بالنقوش والرسوم الفانية واظلمت الغرفة من حولهم
    لقد قطعوا على انفسهم ضوء المصباح بالنقوش والزخارف وعاشوا في ظلمات النفس والهوى وهذ ما يحدث بايدي الناس اما النور والمصباح فموجود وما علينا الا ان نزيل هذه النقوش والرسوم البالية حتى يتجلى ضوء المصباح منيرا ان الدين هو نور الهي لا ينطفئ ويظل مشتعلا دائما اما ما يحدث في العالم فهو بصنع الناس وان الله سبحانه وتعالى انزل الاديان لهداية البشر ومحبة الاخ لاخوه مهما اختلف معه في العقيدة او اللون او الجنس, هذا هو اساس جميع الاديان وهو المحبة والتي هي اساس الخليقة على الارض فالله سبحانه وتعالى خلقنا لعبادته واحب الانسان وميزه عن سائر المخلوقات وشرفه بمعرفته وانزل له الرسل لهدايته

    • مسلمه ولله الحمد كتب:

      ارجو منكم قرأة القران الكريم وتفسيره وكتب السيرة النبويه وعسي الله ان يشرح قلبكم ويهديكم وان تفروا بانفسكم من عذاب يوم القيامه ويوم القبر حين تسالون من الهكم ومن رسولكم فلا تستطيعون الرد والعياذ بالله الحمد لله علي نعمه الاسلام

  16. مواطن كتب:

    إلى الأخ إسلام
    غريبة إنك ما عرفتش إن الأخ البهائي برضه بهائي بالوراثة

  17. Hoda Fahmy كتب:

    , Salam to every body, iam really very proud of you my dear Egyption bahai. go ahead and be sure God will support you and all bahai in the world

    I would like to congratulate you for this wonderfull site, God with you and with everybody want to live in the peace and justice

  18. متولى كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    ومن يبتغى غير الاسلام دين فلن يقبل منه

    صدق الله العظيم

    بسم الله الرحمن الرحيم

    قل يا ايها الكافرون * لا اعبد ما تعبدون * ولا انتم عابدون ما اعبد * ولا انا عابد ما عبدتم * ولا انتم عابدون ما اعبد * لكم دينكم ولى دين *

    صدق الله العظيم

  19. عزيزي البهائي
    لقد بحثت عن ما يسمى بالدين البهائي بحثا حياديا من كتب البهائية انفسهم واثناء بحثي تجنبت كل ما يقال للبهائيين من مخالفيهم … ووجدت التالي :

    1- البهائية ليست مذهبا اسلاميا وهذا باعتراف اهلها فليس هناك داعي لاثبات ذلك.
    2- البهائية ليست دين الهي كما يدعي البهائيون ..فليس فيها نبي ولا رسول.
    3- الملاحظ من الكتاب الاقدس انه يحاول ان يحاكي القران حتى ان بعض الفاظة تكاد تكون متاشبة .. وهذا يتضح جليا من تعاليم البهائية والتي تحاول ان تغير شريعة الاسلام ..
    ودليل هذا مثلا : ان الشهور الاسلامية 12 شهرا ..
    فقالت البهائية ان شهورها 19 ..

    وهاكم الاية القرانية :
    ( ان عدة الشهور عند الله اثنا عشر شهرا في كتاب الله يوم خلق السماوات والارض منها اربعة حرم ذلك الدين القيم فلا تظلموا فيهن انفسكم وقاتلوا المشركين كافة كما يقاتلونكم كافة واعلموا ان الله مع المتقين ) التوبة الاية 9

    ونجد ان الكتاب المقدس للبهائين يقول :
    (انّ عدّة الشّهور تسعة عشر شهراً في
    كتاب الله قد زيّن اوّلها بهذا الاسم
    المهيمن على العالمين) 127 الكتاب المقدس

    وهناك امثلة اخرى تدل على هذا …

    وهذا ليس غريبا فان البابية ولدت في ايران الاسلامية وبين الشيعة .. وكذلك حسين بن على ( الملقب ببهاء الله ) اصله مسلم وكان يقرا القران ..

    3- بهاء الله عاش في زمن الباب ولم يكن هو الموعود .. وانما اشهر هذا بعد اعدام الباب … وهذه من عجائب الملل ..

    4-يحاول بهاء الله ( الملقب) بان يتشبه برسولنا العزيز بحيث يقول في صحائفه بانه امي (إنّا ما دخلنا المدارس وما طالعنا المباحث اسمعوا ما يدعوكم به هذا الأمّيّ إلى الله الأبديّ إنّه خير لكم عمّا كنز في الأرض لو أنتم تفقهون”. فقرة 103، 104.

    وهناك ملاحظات اخرى واريد من صاحب المدونة ان يتسع صدره للنقاش .. وللمشاركين من البهائية .. فقد يتمخض النقاش بما يفرحكم ..

    • اؤمن بالحرية كتب:

      يااخي هو مقتنع بالدين البهائي و انت مش مقتنع به !!
      يبقى كل واحد يمارس الدين الذي يعتقد بصحته و ملكش دعوة بحد !… ده رايك تحيى عليه انك قرات و اصبح لك راي .. بس لن نتقدم و نحن نهتم بتفاصيل عن الآخرين دينهم ما يفعلونه ما لا يفعلونه !!! الانسان حل ما لم يضر !

  20. الخداع كتب:

    إن من أعجب ما ادعاه البهائيون أن البهاء جاء ليوحد العالم فى حين أنه يبغض كل مظهر من مظاهر الاجتماع حتى إنه حرّم الصلاة فى جماعة بل حتى الحج عندهم ليس جماعيا فى زمان واحد فكل بهائي يستطيع أن يحج وحده فى أى وقت يريده فقد جاء المدعو بهاء بالفرقة و التشتيت لا الوحدة و الاجتماع .

    و أنّى لمثله أن يوحد أسرة فضلا عن توحيد العالم ؟ ألم يفترق هو وأخوه صبح أزل طيلة عمرهما وحاول كل منهما قتل أخيه ؟ ثم حدث ذلك مع ابنيه الغصن الأعظم والغصن الأكبر إلى أن انقسمت الديانة الواحدة التي أسسوها إلى خمسة ديانات كـــــــل واحدة منها تحارب البقية وهى: البابيون الخلص والبهائيون والأزليون والناقضون المارقون

    ثم يدعون بعد ذلك قدرتهم على توحيد العالم.

    • الانسان حر كتب:

      يا اخي العزيز … هناك فارق بين رايك في الدين .. و انت حر ان تقول رايك و ان تنتقده .. فالمسيحي و البوذي له مؤخذات على الاسلام .. و انت طبيعي يكون لك مؤخذات علي اي دين و تقول رايك بحرية و لكن باحترام عن اي دين …
      و لكن الحقوق .. من حقه ان يتحدث و يقول رايه في الاسلام كما انت تقول رايك في البهائية
      من حقه ان يمارس شعائره الدينية كما تمارسها انت …

  21. البهائية والقيامة كتب:

    القيامة الكبرى عند البهائيين هي ظهور البهاء فهم ينكرون البعث والقيامة والحساب والثواب والعقاب ويأولون آيات القيامة في القرآن بتأويلات عجيبة فيجعلون “يوم الدين” في الفاتحة أي يوم ظهور الدين الجديد
    العشار عطلت : أي استبدلت الإبل بالمراكب.
    وإذا الشمس كورت : أي ذهبت شمس أحكام محمد.
    وإذا النجوم انكدرت: أي انكدرت شمس علماء محمد وضعفوا.
    وإذا الوحوش حشرت : أي في حدائق الحيوان.
    وإذا النفوس زوجت : أي النفوس الحيوانية والنباتية وظهر منها حيوانات ونباتات جديدة ذات صفات جديدة.
    وغير هذا من التأويلات المضلة، ومعلوم أن الآيات السابقة جميعها تتحدث عن يوم القيامة

    كذلك يفسرون مجئ الله يوم القيامة مثل قوله “وجاء ربك والملك صفا صفا” أنه مجئ البهاء في مقابلة الحاكم مع جنوده.

    كذلك ينكر البهائيون الملائكة فيجعلونهم المؤمنين ******************

    • الانسان حر كتب:

      و ما ضيرك ان لا يؤمنون بالله نفسه !!
      لهم دينهم و لك دينك …
      كل واحد حر من حقك ان تعتقد و تنتقد اديان الآخرين باحترام و من حقه هو ان يعتقد و ينتقد دينك باحترام

  22. thelightway كتب:

    لم ارى منك الا الهجوم الكثيف علينا ولو ان هذا ليس اسلوب للحديث كما تعلمنا من سيرة النبي عليه الصلاة والسلام ومن آيات القرآن الكريم
    الا ان تهجمك على الدين هو افظع الامور وكذلك سخريتك المستمرة

    “افمن هذا الحديث تعجبون, وتضحكون ولا تبكون, وانتم سامدون فاسجدوا لله واعبدوا ” النجم 59-62

    http://thelightway.wordpress.com/

  23. مدحت نص كتب:

    ياسيدى أنت هو أنتم مالكم البهائيين دين كفر ولا لأء ؟؟ أفرض هما بعيبدوا أوثان يا أخى ده حقة ؟؟ وأن كنت بتسأل هو ليه بيعمل كده هل تسملحه يسألك أنت ليه بتؤمن بمحمد وهل تسمحله أنه يكفرك زى ما أنت بتكفره ؟؟ ياعم حرام عليكم اللى بتعملوه فى مصر الى أمتى هانتقدم ؟؟ أنا مسيحى وبقول بأعلى صوتى البهائي أنسان شريف يمكن يكون أشرف من أى واحد فينا
    http://www.copts-united.com/wrr/go1.php?subaction=showfull&id=1191181483&ucat=220&archive=1191233212

  24. thelightway كتب:

    الاخ الفاضل مدحت
    ان ماذكرته صحيح لانه لم يرد في اي دين من الخالق عز وجل ما يجعل البشر يكفرون بعضهم بعضا وينصبون انفسهم اسياد على الاخرين
    ان هذا انما هو من افعال البشر وقد كتبت في مدونتي عن المحبة التي تتضوع من الكلمات الالهية في جميع الكتب المقدسة تحت عنوان المحبة سر البعث الالهي, والاتحاد بين بني البشر

    http://thelightway.wordpress.com/

  25. Ramy كتب:

    I am looking forward to be able to know each other more and more, please if its possible contact me through the blog http://www.shar3masry.blogspot.com

  26. Ramy كتب:

    by the way, ana 7ass beik w be kol 7aga enta 2ailha w 3abret 3anha coz simply i am egyption bahai too

  27. لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين كتب:

    ارحمونا يا ناس
    هنلقيها منكم ولا من امريكا واليهود
    حسبى الله ونعم الوكيل

  28. البهائية ليست بدين بل ازدراء كتب:

    وقع البهائيون في نفس غلطتك حينما رفضوا المعجزات، وتصوروا أن قبولها فيه امتهان للعقل، وازدراء بالعقل، فتحايلوا على القرآن وحرّفوا معانيه عن ظاهرها، فموسى لم يشق البحر بعصاه، وإنما كانت عصاه هي الشريعة التي فرقت الحق من الباطل، وبالمثل كانت يده البيضاء هي رمز ليد الخير.. وبالمثل أحيا عيسى النفوس ولم يحي الأجساد.. وفتح العقول ولم يفتح العيون العمى.. وبهذا أخرجوا القرآن عن معانيه الحرفية إلى تأويلات وتفسيرات مجازية ورمزية كلما اصطدموا بشيء لم يعقلوه..
    وكان هذا لأنهم أخطأوا فهم المعجزة وتصوروا أنها لا معقول، وخرق للقانون، وهدم للنظام، وهو نفس ما وقعت فيه.
    والحق أننا نعيش في عصر لم تعد تستغرب فيه المعجزات.

  29. ياعم انتم تعبين دماغكم ليه مش اللي هيبقي بهائي هيدخل النار(وأنا بالمناسبة مسلم ومؤمن بكدا)خلاص ميروح في ستين سلامة هوا الاسلام ناقص اللي مش عجبه الدين يغور في داهية

  30. د: شادي مسلم كتب:

    أخي الفاضل
    انا اري أن مدونتك ستكتسب مصداقية عالية لو نأيت بنفسك عن حوارات الأديان و أحنا صح و البهائية على حق و تلك الجدليات العقيمة
    القضية الأهم هي حقك في الحياة
    حقك في أن تؤمن بما تشاء
    يقول المولى عز و جل هن الكافرين(لكم دينكم و لي دين)
    حتى الكفر دين
    الإسلام الحقيقى يعترف الا بالدين الاسلامي و ما عدا ذلك خطأ
    لكن من حق هذا الخطأ أن يعيش إلى جواري
    هو أيضا يعتقد أنني خطأ و لو قاتلنا المخطئين تتحول الحياة الي ساحة حرب تشعلها الأديان
    (فذكر انما انت مذكر لست عليهم بمسيطر
    الا من تولى و كفر فسيعذبة الله العذاب الأكبر)
    مفهوم
    لا سلطة لنا على أحد
    أخي البهائى
    انت مصري
    لك كل مالي من حقوق و عليك كل ما علي من واجبات
    لو نشأت ديانة جديدة في مصر
    إسمها الديانة الفنكوشية _و أنا لا أقصد السخرية من حضرتك _
    فأنا لا أعرف أتباعها الا بكلمة مصريين
    أشكرك و ارحب بك علي بريدي الالكتروني
    اخوك د/شادي

  31. Mohamed Safwat كتب:

    a ya gam3a el 7war dah
    mally ye2ol 7aga neseboh ye2olha
    bs ana bs 3awz a2ol 7aga
    low el den el bahaii dah sa7 w zay ma bet2oloh keda hwa el den el sa7
    amma neshof kam wa7ed haykon bahaaii fe masr
    w low ba2etoh rob3 bs 3adad sokan masr yeb2o 3andokom 72 :D:D

  32. منى عثمان كتب:

    انا معجبة جدا بالفكر و الشباب المصري بغض النظر عن التعليقات الي فيها تجريح كل حد فينا شايف ان هو الصح و هو الي رايح الجنة انا عن نفسي مؤمنة تماما ان دي حاجة بتاعة ربنا يعني انا مسلمة بس يمكن اي حد بهائي مسيحي يهودي او اي كان اعتقاده يكون افضل مني و احسن مني المهم اننا كلنا مؤمنين بوجود ربنا.
    انا فعلا احب اننا نتكلم و نتناقش و نكون اصدقاء لاني حابة اعمل تقرير عن حياة البهائة في مصر و شكرا و بالتوفيق

  33. هأأو كتب:

    ازاي يكون الدين اللامؤاخزة البهائي معترف بالكتب السماوية الاخرى إذا كان في القرآن : ومن يبتغ غير الاسلام دينا فلن يقبل منه
    و كذلك: إن الدين عند الله الإسلام

    عجايب

  34. الشيماء كتب:

    الى بهائى مصرى
    فى البداية اعتذر منك على اية اساءة او تجريح صدرت من اى من اخوتى المسلمين و اقول لك من خلال قرائاتى عن البهائية وجدت و اسمح لى هذا هو رائيى انة فكر مستنسخ من المذهب الشيعى الاسلامى حرف و اصبح دياتة جديدة ليست ذات عقيدة راسخة فكرية علمية منهجية و لكن مع اعتذارى فراغ و و جدت انك تستعمل الكثير من الايات القرانية فى ردودك عن البهائية (اتومنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض)صدق اللة العظيم ان العالم اليوم يقف متعجبا من معجزات دلائل القران التى اكتشفت و التى لم تنكشف الى الان . و لكن فى النهاية اقول الهم شرح صدرك الى الاسلام و اللهم توفنى مسلما انا و ذريتى و ثبت قلبى على دينك الدين الحق و شكرا

  35. متعاطف كتب:

    انت راجل محترم و صبور و جميل و جرئ و ذكى و غير منافق . بس استحمل و اوعى تعمل زيه فى الاخر وهو اللى قال : انا شاب لكن عمرى ولا الف عام . وحيد و لكن بين ضلوعى زحام . خايف و لكن خوفى منى أنا. أخرس و لكن فلبى مليان كلام

  36. أنا محاسب مصرى وإسمى محمد وطبعا مسلم ولكنى أتمنى أن اتكلم مع سيد بهائى فإنى أحب هذه الديانى منذ أن عرفتها ,ارغب فى معرفة المزيد عنها وهذا هو إيميلى ************** وشكرا لكم جميعا
    [حجبت العنوان للحفاظ على الخصوصية]

  37. اود التحدث مع سيادتكم واتمنى ان انال شرف الحصول على رقم سعادتكم المحمول وشكرا

  38. إذا سمحت حضرتكم أود التحدث إلى أحد

  39. Wake UP!! كتب:

    يا مسلم يعشق البهائيين:
    يا ترى يا محمد جبت منين معلومات عن البهائية علشان تعجبك؟ يا ترى قريت فى كتبهم؟ و لا شد انتباهك كلامهم عن السلام العالمي و الأخوة الإنسانية … إلخ
    مش الأول تقرا عن دينك قبل ما تشوف غيره؟ ولا قريت عذاب القبر و أهوال يوم القيامة و قريت عن بن لادن و قلت هو ده الأسلام؟
    ده مش الإسلام يا ابني، إعرف دينك الأول و بعدين شوف غيره
    أنا هاعمل اللي عليا و أنصحك، و أقول لك تلاقي المعلومات عن الإسلام فين لو عايز
    و في الأول و الآخر … انت حر

  40. واك اب اهلا بك هنا ايضا:)
    هذه بعض من مبادئ الديانة البهائية:

    – الدين حياة العالم الانساني وحصنه الحصين

    2- اساس كل الاديان واحد كلها من عند الله

    3- اتفاق الدين والعلم

    4- وجوب الاستفاضة من فيوضات الروح القدس( أى تعاليم الله) حتى تتأسس المدنية الروحانية

    5- الدين سبب الالفة والاتحاد بين جميع البشر

    6- وجوب تحري الحقيقة والبعد عن الآراء المسبقة والتحيز والتحامل

    7- وحدة العالم الانساني

    8- نبذ ومحو التعصبات بجميع انواعها فهي سبب شقاء العالم الانساني

    9- المعاشرة مع اهل الاديان بالروح والريحان

    10- حرية الانسان ونجاته في التخلص من اسر عالم الطبيعة

    11- تعميم التربية والتعليم بين جميع البشر

    12- المساواه بين الرجال والنساء في الحقوق والواجبات

    13- المساواة بين البشرفجميعهم قد خلقهم الله

    14- وجوب الاحتراف والاشتغال بمهنة من المهن

    15- حل المشكلة الاقتصادية وازالة الهوة السحيقة بين الغنى الفاحش والفقر المدقع

    16- تحريم الاشتغال بالسياسة ،مع الولاء التام لحكومة الوطن

    17- تأسيس السلام العام المبنى على العدل والانصاف

    18- ضرورة ايجاد لغة عالمية بجانب اللغة الاصلية لكل بلد

  41. لايوجد اي تعارض بين المبادئ السابقة وبين اى دين من الاديان او اى من الاخلاقيات والفضائل

  42. أسرة بهائية ممكن أن نتحدث سويا؟

  43. بالطبع ممكن ان تسأل اى سؤال تفضل
    كما يمكنك ان تعمل (شات مع صاحب المدونة) او تنتظر رسالة منه

  44. Wake UP!! كتب:

    أسرة بهائية:
    أهلا بكم هنا أنتم أيضا 🙂

    مسلم يعشق البهائيين:
    أسرة بهائية ناس محترمين و عاقلين
    رغم اختلافي الشديد معهم عقائديا

  45. thepromiseday كتب:

    جميع الاديان تحدثت عن المحبة والاتحاد وان دين الله واحد وان رسل الله واحد وان الرسالات الالهية لن تنقطع

    http://thepromiseday.wordpress.com/ قد جاء اليوم الموعود

  46. Wake UP!! كتب:

    يا مسلم يعشق البهائيين:
    انت رحت فين ؟!

  47. عبدالله كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم

    هو من حق البهائين انهم يعيشوا طبعا وهما بنسبة للمسلمين احسن من النصارى (انا عارف ان الاسلام مش معترف بيهم) بس على الاقل البهائين فى حالهم واحنا المسلمين فى مصر نقدر عليهم

    لكن المسحيين7مليون تقريبا وبكرهوا البلد واحنا نقدر عليهم بس حتحصل مشاكل

    انا راية ان البهائى معترف بالمسلم لمن المسيحى مش معترف بية
    البهائى بيقول على المسلم المصرى صاحب بلد المسحى بيقول اننا عرب واحنا تحت الاحتلال العربى

    فبالنسبة لية كمسلم مصرى اسيب البهائين فى حالهم عشان نشوف النصارى فى الوقت دة

    • fairlady كتب:

      البلد مش بتاعت حد لا بتاعتك و لا بتاعتي احنا كلنا شركاء
      و بعدين المسحيين مش بيكرهو المسلمين علي الاقل معظمهم
      ولا المسلمين بيكرهو المسحيين وبلاش الحروب العقائدية دى و بطلو نفسنة بقي

  48. محمد كتب:

    اشهد ان لا اله الله الله واشهد ان محمد رسول الله انهم لا فئه ضاله ولقد اعز الله الاسلام والمسلمين والله يرحمنا من امثالكم

  49. محمد كتب:

    انا مش معاك لان لو سبناهم هيتمردو يجب علينا ابادتهم

    • fairlady كتب:

      تبعا لازم نبيدهم كلهم حتي الاطفال عشان مايبقاش منهم ولا واحد و رايي اننا نعدمهم رميا بالرصاص في ميدان عام وكمان نعدم المسحيين مهاهم عشان نخلص بقي واية رايك بعد ما نقتلهم نحرق جثثهم عشان يكونو عبرة لكل من تسول له نفسه انه يفكر او يحاول يدور علي الهه بعقله او يختار دينه بدل ما يفرض عليه

  50. احمد محمد كتب:

    الهم شرح صدرك الى الاسلام و اللهم توفنى مسلما انا و ذريتى و ثبت قلبى على دينك الدين الحق و شكرا

  51. غير معروف كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله على نعمه الاسلام بس انا خايف على البشر ايه اللى الناس بيعملوا فى بعض لا اكره فى الدين ربنا يهدى من يشاء ويضل من يشاء انا ممكن اسال امتى البهائين جوم مصر ؟
    اصل لسه سامع عنهم قريب جدا ازى ده يبقى دين اة ولا ده الدين الجديد قى الهند فى اكتر من مليون دين بس الاسلام فى سيدنا محمد
    عليه الصلاه والسلام وخاتم الانباء يا مسلمين يا ضعفاء الدين اعرفوا دينكم كويس القران الكريم معجزه والشريعه الاسلاميه اللى لو طبقت مضبوط العالم حيتغر ربنا يهدى الجميع السلام عليكم

  52. محمد شحته كتب:

    عندنا فى الإسلام ربنا بيقول ( لكم دينكم و لى دين ) يعنى كل واحد حر فى دينه

    وكمان ربنا بيقول ( إدعو الى سبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة )
    بس أنا عندى سؤال

    عرفنى أكتر على دينك رغم إنى مش مقتنع بيه

    حتى لو لمجرد المعرفه

    وهل هو دين سماوى فى إعتقادكم
    ومن نبيكم
    وما هى معجزاته
    و إسم كتابكم الذى تقرائون
    وهل تؤمنون بالبعث و الحساب و الأخره أم لا

    مع خالص تحياتى – شحته

  53. محمد شحته كتب:

    و أدعوكم لزيارة مدونتى – شوارع مصريه

    مع خالص تحياتى – شحته

  54. لا فائدة من معرفة اسمي يكفيكم تعليقي كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
    الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
    إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
    فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

  55. لا فائدة من معرفة اسمي يكفيكم تعليقي كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
    الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ
    إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ
    فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاء ذَلِكَ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ

  56. لا فائدة من معرفة اسمي يكفيكم تعليقي كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
    الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
    وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون

  57. محمد عبدالهادى كتب:

    فى زمن الردة والبهتان *** افعل ماشئت ولاتخجل فالكفر مباح يافنان
    ((ستعلمون غدا من الكذاب الأشر ))
    ((الى كل من اعتنق غير الاسلام والله أنى أخاف عليك يوما عبوسا قمطريرا))((والله أنى أخاف عليك يوما يجعل الولدان شيبا))
    ((قال تعالى .بسم الله الرحمن الرحيم((ان الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر مادون ذلك لمن يشاء))سورة النساء))
    ((قال تعالى .بسم الله الرحمن الرحيم ((يوم يقول المنافين والمنافقات للذين أمنو انظرونا نقتبس من نوركم قيل أرجعوا ورائكم فالتمسوا نورا فضرب بينهم بسور له باب باطنه فيه الرحمة وظاهره من قبله العذاب *ينادونهم ألم نكن معكم قالوا بلى ولكنكم فتنتم أنفسكم وتربصتم وأرتبتم وغرتكم الأمانى حتى جاء أمر الله وغركم بالله الغرور *فاليوم لايأخذ منكم فدية ولا من الذين كفروا مأوكم النار هى مولاكم وبئس المصير *ألم يأن للذين أمنوا أن تخشع قلوبهم لذكر الله وما نزل من الحق ولايكونوا كالذين أتو الكتاب من قبل فطال عليهم الأمل فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون*))سورةالحديد))

    رسالتى الى كل من يعصى الله على وجه الأرض ألم يحن الوقت لتعود الى الله *ألم يحن الوقت لتعلم أين أنت من الله
    (( اذا ماقال لى ربى أما استحييت تعصينى** وتخقى الذنب عن خلقى وبالعصيان تأتين
    ماذا أقول له لما يعاتبنى ويقصينى))
    أما ااااان لك ياغافل أن تعود الى الله
    قم الآن وأستغفر الله وتب اليه عسى الله أن يتوب عليك
    أخوك المحب لك والخائف عليك من غذاب الله ((قال تعلى.بسم الله الرحمن الرحيم ((نبأ عبادى أنى أنا الغفور الرحيم وأن عذابى هو العذاب الأليم))

    محمد عبدالهادى**** مصر

  58. Ahmad mobarak كتب:

    What’s Egyptian bahai’s reply to Islam ?.

    Thank you for all muslim who had written their idea regarding bahaism.
    As you know bahai is not a religion it is task for bahais.
    I discussed with egyptian bahai in below address which I proved Bahai is not a religion which all readers could see my comment in :
    https://egyptianbahai.wordpress.com/2006/10/14/sixty-four/#comment-1548
    But egyptian bahai could not reply me so far
    I invite all readers to read my comment and tell their idea.
    Regards
    Ahmad

  59. جندل كتب:

    || و من لم يجعل الله له نورًا فما له من نور ||

  60. egyptainm كتب:

    بسم الله الرحمن الرحيم
    بم ان حضرتك بتقول انك مومن بالكتاب المقدس فما رايك انه يقول ان الله يندم و ان الله خروف و ان الله يصارع يقوب وبتفوق عليه يعقوب و ان الله ذو ثلاث اقانيم وانه نزل في بطن مريم و انه من نسل زنا و ان سيدن لوط زني بابنتيه يمكنك التاكد من الكلام عن طريق البحث في الكتاب المقدس و شاركنا في غرفه موسلم كريستيان ديالوج لمعرفه الاسلام او المسيحيه
    انا عارف انك مش عايز تعرف الحق بس اللهم لغت الللهم فاشهد

  61. سؤال كتب:

    أود أن أتساءل عن شئ ، قد علمنا أن موسي عليه السلام قد أوتي معجزة العصا التي تتحول إلى ثعبان في زمن كثر فيه السحر ، و عيسى عليه السلام قد تكلم ف المهد و كان يبرئ الأكمه و الأبرص بإذن الله ، و سيدنا و سيد الخلق أجمعين سيدنا محمد عليه أفضل الصلوات و أتم التسليم أوتي القرأن الكريم ، فما معجزة البهاء ؟

  62. حامد كتب:

    معجزة حضرة بهاء الله ظهوره ثم بياناته ثم تحقيق وعوده وحفظ وجوده ونزول كلماته بالعربيه الفصحى وههو من طهران ونفيه الى ارض الاقدس وذلك تتحققت به نبؤة الكتب الالهيه السابقه كذلك كتابه الاقدس والبشارات
    والالواح والكلمات المكنونه واكثر من مئه مجلد واخيرا انتشار امره………

    حامد

  63. مسلم يحب الاسلام كتب:

    ابدا بتحية الاسلام السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة قال تعالى فى القران الكريم سنريهم اياتنا فى الافاق وفى انفسهم حتى يتبين لهم انة الحق الى كل مسلم كتب فى هذة المدونة انة تائة لا يعرف الحق والى كل من كتب انة مسلم بالوراثة اقرا الاعجاز العلمى فى القران الكريم وفى السنة النبوية الشريفة مما قالة واثبتة علماء غير مسلمين ولا يعرفو شيئا عن الاسلام حتى يتبين لك انة الحق ويا من تحدثت عن معجزات حضرة بهاء الله اقرا فى المعجزات التى ايد الله بها محمد ابن عبد الله رسول الله وخاتم النبيين وانا ادعوكم لزيارة موقع موسوعة الاعجاز العلمى فى القران والسنة اقراو الاعجاز اللغوى فى القران اقرأو القران هذة دعوة اوجهها للمسلمين قبل البهائيين واخيرا قل يا ايها الكافرون لا اعبد ما تعبدون ولا انتم عابدون ما اعبد ولا انا عابد ما عبدتم لكم دينكم ولى دين والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

  64. مسلم يحب الاسلام كتب:

    ادعو كل مسلم ان يزور موقع الدعوة الى الله وان يستمع الى باقة راجع لك يا رب للشيخ حازم شومان وفعلا نرجعلك يارب اما البهائيين فالدعوة قائمة لهم ايضا ولكن ادعوهم ليستمعو باذن منصفةوليس باذن ضالة

  65. anf كتب:

    ومن يبتغى غير الاسلام دين فلن يقبل منه

  66. fairlady كتب:

    انا مهتمة جدا بالبهائية و انا جادة جدا و عايزة اعرف عنه اكتر لو ممكن حضرتك تكلمني ضروري جدا
    fairlady505@yahoo.com
    0185421294

  67. TAMER HAPASHY كتب:

    عزيزي بهائي مصري هل انت بخير ارجو انت لا تكون نسيتني هل انت بخير بعد حادث السياره

  68. غير معروف كتب:

    اولاا التحيه انا هاشم من سوهاج عندنا بهائيين بس بعيد اوى عن النجع الي انا فيه تم حرق منازلهوم و قتلهوم انا ضض هذا ولكن يجب التفاهم قبل اي شئ و عايز افهم ودردش مع واحد بهائي و انا اكتب ايميلي لو واحد بهائي يعرف دينو كويس يفهمني عشان مظلمش حد انا كنت ابلغ عئالتي وندمر المكان الي في البهئيين بس قلت افهم الااول عشان مظلمش حد ونا مستعد استعدادن تام اني مخليش واحد بهائي في الصعيد كله ممكن بهائي يكلمني علي الاايميل دة بتاعي و شكرا
    لbkar20012001

  69. غير معروف كتب:

    حسبي الله ونعم الوكيل اللهم انصر الاسلام واعز المسلمين

  70. طلب كتب:

    إلى مسلمه ولله الحمد
    عليك ان تتحرى الحقيقة بنفسك طبقا للاية القرانية الكريمة- وان جائكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على ما فعلتم نادمين- صدق الله العظيم>
    الله وحده يعلم الحقيقية

  71. حسين حواش كتب:

    كالعادة ليس عندى الوقت لقراءة كل التعليقات …ولكن…
    لفت نظري تعليق من الفاضلة / مسلمة ولله الحمد ….واحب ان اعلق عليه
    هو مجرد سؤال فقط سؤال في اي جزء من الايه الكريمة اختى الفاضلة التى ذكرتيها(( ما كان محمد ابا احد من رجالكم ولكن رسول الله وخاتم النبيين وكان الله بكل شيء عليما)) اقول فى اى جزء من هذه الآيه الكريمة
    نجد كلمة خاتم المرسلين التى تفضلتى بها الآيه واضحة ان محمد خاتم النبيين
    ولم يأتى ذكر المرسلين فى الآيه ام ان هذة الزيادة من عندك تاويا منك لكلمة النبيين
    وسؤال أخر لك ولكل الاخوة البهائيين وغيرهم هل الرسول غير النبى والنبى غير الرسول وما الفارق بين اللفظين
    ارجو من الاخوة المسلمين ان يشفعوا جوابهم بدليل من القرآن القرآن وحده
    اما غير المسلمين فانا اقبل الدليل من كتبهم
    اعرف ان تعليقى هذا بعد بعيدا عن اهداف المدونه التى ارادها اصحابها
    فالتمسوا لى العذر علما باننى لست بهائى ولا مسلم سنى ولا شيعي
    ولكن مسلم على ملة ابينا ابراهيم الخليل عليه السلام
    التوقيع
    مسلم على ملة ابراهيم

    • محمد كتب:

      ازيك ياسحس … اسمحلى ادلع اسمك … انا حبيت اعقب بس ع الكلام اللى انت قلته … انا حاسس ان مكنتش متأكد ان ” الفاضله/ مسلمه والحمد لله ” كتبت تفسير الآيه بتلقائيه منها دا ان مكانتش مثلا قرأت تفسير … بس انا بحثت فى تفسير ابن كثير عن الآيه الكريمه .. ووجدت ان ماقالته الفاضله / مسلمه صحيح فى النقطه اللى انت بتعترض عليها والدليل لو حضرتك يعنى ضليع ف اللغه العربيه ومفاهيمها ستجد الآتى ::: فَهَذِهِ الآيَة نَصّ فِي أَنَّهُ لا نَبِيّ بَعْده وَإِذَا كَانَ لا نَبِيّ بَعْده فَلا رَسُول بِالطَّرِيقِ الأوْلَى وَالأحْرَى لأنَّ مَقَام الرِّسَالَة “” أَخَصّ “” مِنْ مَقَام النُّبُوَّة فَإِنَّ كُلّ رَسُول نَبِيّ وَلا يَنْعَكِس … وشكرا

  72. إيه يا بهائي مصري
    مش ها تنشر ولا إيه
    الموضوع بعيد عن البهائية، فقط تصحيح للمتداخلين عن الفرق بين النبيّ والرسول.
    علي العموم براحتك
    وابقى قول لماما لو عايزة تكمل معايا الحوار ممكن علي الرابط:
    http://al-zekr.com

    بس بعد كام يوم كده أكون وضبت الموقع وشغلت المداخلات.
    تحياتي.

  73. khaled waled كتب:

    السلام عليكم ورحمة الله اخي في الوطن اولاً لقد انزل الله رسلاً كثيرة لكن كيف نضيف نحن عليهم فقد ذكر في القرآن الكريم (قال الله سبحانه وتعالى)
    {مَّا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِكُمْ وَلَكِن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا}
    واريد ان افهم هل واريد ان انوه في نقطة كل الاديان والطوائف التي تظهر تسمي باسم الشخص الذي ينوهوا انه رسولهم
    البهائيه علي الشيخ بهاء الدين اما سيدنا محمد فلم نقل المحمدين مثلا بل قلنا الاسلام لانه سلم البشر من الفتن فكيف ناتي بعده واذا كان الدين الحق فكيف العدد قليل وهل تريد ان تثبت ان لديك سنه للشيخ بهاء الدين ولو لديك اطلعني عليها اما بالنسبة الي من لديه شك في الاسلام ويريد تغيره فانت ايمانك ضعيف وعليك الرجوع الي الله سبحانه وتعالي وتصحح عقيدتك ولكن لو كان لديك معجزات لرسولك تشيد بانه مبعوت من رب العالمين فالتخبرني بها
    تحياتي

  74. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s